Monday, August 14, 2006

VISA YANG SAYA NANTI


Siapa yang tak gembira kalau sesuatu yang ditunggu dan dinanti dengan penuh kesabaran telah berada di tangan. Itulah yang saya rasa ketika ini apabila saya telah mendapat visa daripada pihak universiti pagi tadi. Selama enam bulan saya menanti penuh sabar alhamdulillah hari ini Allah menunaikan permintaan saya selama ini.

Anda mungkin hairan kepada saya, kenapa perkara begini pun nak hebohkan?. Semua orang akan mendapat visa jika menuntut atau bekerja di sebuah negara asing. Ya tapi jika negara itu selain Syria saya rasa.

Sebenarnya saya tidak lah begitu jelas dengan status visa di mana-mana negara juga. Oleh kerana saya belajar di Syria, saya agak tahu serba sedikit tentang kedudukan visa bagi pelajar yang menuntut di sini. Entah lah tapi apa yang saya dengar dari kawan-kawan untuk mendapatkan visa bagi pelajar baru di negara yang mereka belajar amatlah mudah.

Tidak terdetik di hati ini untuk mempertikaikan sistem sebuah negara, apatah lagi menuduh mereka sengaja melambatkan urusan visa kepada pelajar. Mungkin ini adalah protokol nya. Oleh itu saya tidak mahu menyangka buruk terhadap sistem mereka.

Saya agak gembira kerana saya di antara pelajar yang awal mendapat visa di antara yang datang pada tahun 2005. Walaupun saya menyerahkan permohonan untuk mendapatkan visa agak lewat dari kawan-kawan tetapi saya di antara mereka yang agak terdahulu memperoleh visa. Saya syukur kerana ini adalah takdir yang Allah tentu sejak ‘azali lagi.

“Pelajar yang datang tahun 2005 dan 2006 tidak akan mendapat visa.” Ujar kawan saya tiga bulan lalu. Ketika itu kami yang baru sudah pasti amat terkejut dengan khabar angin ini. Ketika itu kami memperbanyakkan doa di samping mencari ikhtiar untuk masalah ini. Pihak Persatuan Pelajar Malaysia Syria (PPMS) juga telah meminta bantuan dari Kedutaan merayu agar mempermudah urusan visa ini. Kami bertambah bingung dengan berita perang antara negara jiran dan Rejim Israel. Pihak Kedutaan nasihatkan agar dokumen perjalanan sentiasa bersama kami(kerana kemungkinan jika berlaku perang lebih yang serius kami akan dipindahkan dari Syria). Jadi seperti kami, yang perlu menyerahkan pasport kepada pihak universiti (pihak universiti yang membuat urusan visa.) tentu lah amat bimbang. Ketika itu, hanya Allah yang tahu apa yang perasaan kami.
Kelmarin apabila saya ke pejabat universiti, saya dikhabarkan yang visa saya sudah siap dan boleh diambil. Alhamdulillah saya amat bersyukur kerana Allah memakbulkan doa saya selama ini. Hari ini peperangan insya-Allah Akan ditamatkan. Walaupun sebahagian kawan saya masih belum mendapat visa saya doakan semoga Allah mempermudah segala urusan mereka.

Ada juga kawan-kawan yang dah menyerahkan dokumen permohonan untuk dapatkan visa dua tahun lalu hingga kini hanya mampu menanti.

1 comment:

pendita said...

Tima kasih atas komen anda dalam blog saya...

Saya masih lagi 'malu' untuk memulakan langkah pertama..

Hehehe...