Tuesday, August 08, 2006

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU BUAT HAKIM

"Selamat menyambut Tahun Baru untuk awak Hakim Dirani. kerana hari ini dah cukup setahun kau tinggal di bumi Syria yang bertuah ini" ujarku kepada diri sendiri. Seperti yang dijangka saya sedikit pun tak rasa seronok untuk membuat ucapan seumpama ini. siapa yang seronok kan?

Hari ini saya akan buat muhasabah untuk tempoh setahun belajar di Syria. bagaimana harapan dan cita-cita yang menggunung sebelum tiba di bumi anbiya ini. kononnya nak belajar sepenuh masa, nak tumpukan perhatian kepada pelajaran, main sikit, nak tumpu pada pengajian Talaqqi dan macam-macam lagi gambaran sebelum menjejakkan kaki di sini.

Hari ini saya mengambil iktibar yang saya perlu meletakkan harapan biar setimpal dengan kemampuan bahu yang memikul. Dan apabila saya perhatikan banyak di antara harapan saya hanya tinggal harapan dan cita-cita dah bertukan menjadi angan-angan.

Hari ini akan menjadi saksi yang saya akan sekali lagi berangan-angan dan sekali lagi menaruh harapan untuk belajar bersungguh dan tak akan membuang masa. saya tak mahu masuk ke dalam "lubang" untuk kedua kalinya. ini janji saya.

Ya Allah ya tuhanku sesungguhnya aku menzalimi diriku, engkau tak mengampuniku nescaya aku tergolong dari golongan yang rugi

2 comments:

ufukhati said...

Sdr.Hakim,

Selamat menulis. Saya menunggu ungkapan dari Syria.

Wassalam.

hakim dirani said...

insyaAllah. terima kasih kerana sudi membaca.