Monday, March 07, 2011

Kubu Salahuddin

Alhamdulillah tahun ini saya sempat untuk melawat ke Kubu salahuddin di Lattakia, satu negeri di Syria. Oleh sebab kunjungan Kubu Salahuddin atau dalam bahasa Arab dipanggil Qal'ah Salahuddin ini bersama pelajar-pelajar, saya diminta untuk mencari serba sedikit maklumat berkenaan kubu ini. jadi saya suka kongsi bersama dengan pengunjung blog ini.





QAL’AH SALAHUDDIN. (KUBU SALAHUDDIN)


Sekilas pandang:

Kedudukan: 30 Km arah timur Latakkia.
Ketegori: Kubu, Kota Kuno..
Waktu Operasi: 09.00 am- 06.00 pm Apr-Okt. 09.00 am -04.00 pm Nov-Mar. Tutup Pada hari Selasa.
Harga Tiket: Dewasa 300 LS. Pelajar 15.

Keterangan:Kubu ini ialah salah satu dari tiga kubu tentera salib yang menjadi tumpuan dan terkenal yang dijumpai di Syria. Sekira-kira ia juga yang kedua antara yang paling dikunjungi dan diraikan selepas Qal’ah Hisn (Crac Des Chevaliers). TE Lawrence ketika datang untuk menulis tentang Qal’ah ini ada menyebut ‘bagiku, ia (Qal’ah Salahuddin) adalah kubu yang terbaik yang pernah dibina pernah kulihat’. Lawrence ketika menulis memanggil Qal’ah ini Saône (Arab: Sayhun) kerana dari zaman peperangan salib nama ini yang digunakan sehingga ia dipanggil secara rasmi pada tahun 1957 dengan nama penakluknya (Sultan Salahuddin).

Kubu ini menjadi terlalu penting kerana kedudukannya yang terletak di antara perjalanan Latakkia ke Aleppo. kerana kedudukan ini juga, Tentera Salib berusaha keras untuk mendapatkan Kubu ini.

Antara yang mengesankan pada kubu ini, kedudukan ia dibina di lereng bukit dan berlindung di sisinya dua jurang tajam. Sebahagian besar yang kita dapati pada kubu ini di bina oleh tentera Salib pada abad ke 12 pada tahun 1188 atau 1119M. Ketika peperangan Salib, Salahuddin dan tenteranya Berjaya menawan dan menjadikannya kubu pertahanan bagi tentera Islam ketika itu.

Yang paling menarik tentang benteng adalah ngarai buatan manusia yang dibina di sekitarnya. Gaung ini sekitar 150 meter dan lebar 20 meter, Dipotong dengan tangan untuk memisahkan Kubu dari dataran seberangnya. Ngarai ini dibina dengan tujuan untuk membuat ai lebih sukar bagi penyerang untuk masuk. Sekitar 30 meter dalam, ke kanan.sebahagian kiri pula sedalam 28 meter dan dulunya di antara keduanya tereletak jambatan tarik dan dijadikan antara keduanya sebagai penahan jambatan itu. Ngarai ini dibuat ketika era Byzantine dan dikatakan tentera salib yang menyempurnakan penggalian sehingga selesai.

Kembali kepada sejarah pembinaannya, kubu ini dibina sejak zaman purba lagi, sekitar kerajaan Phoenician atau pada millennium yang pertama sebelum BC. Kemudian sejarah mencatatkan bahawa pada Phoenician telah menerahkan Kubu ini kepada Alexander The Great pada tahun 334 BC. Pada era yang seterusnya, Maharaja Yohanis I, Tzimisces menguasai tempat ini selepas dinasti Hamdanid Aleppan dan membina struktur pertahanan awal pada benteng Kubu Salahuddin.

Setelah itu,Kubu ini jatuh ke tangan Tentera Salib pada kurun yang ke 12 pada 1119 M. Kubu ini dikuasai oleh Robert dari Saône yang diberi perintah kawalan oleh putera Antiokhia, Roger. Tentera Salib menguasai Kubu ini sehingga ia dikuasa oleh Salahuddin.

Selepas dikuasi oleh orang Islam, kita boleh dapati di kubu ini dibina Masjid dan istana. Juga terdapat tempat simpanan air.

Ini Ngarai yang dikatakan digali mengguna kan tangan, bukan mesin.


Dari Luar Kubu

Lagi ngarai, dulu antara dua curam ini di letakkan jambatan tarik.




No comments: