Friday, April 10, 2009

SAMBUTAN MAULID RASUL DI DAMASCUS

Setiap negara mesti ada keunikan masing-masih. Termasuklah Syria ini. Kalau di sudut alam penduduk Syria sangat-sangat menkagumi cuaca seperti Negara kita, kami juga tidak kurangnya seronok bila dapat merasai cuaca 4 musim seperti di sini. Di sudut lain mereka sangat suka kehijauan yang dimiliki Malaysia dan kami juga sangat suka dengan pelbagai jenis buah-buahan mereka.

Allah, kami syukur dengan segala limpahan nikmat yg engkau berikan.

Sebenarnya saya Cuma ingin sebut sedikit tentang cara mereka menyambut kelahiran Junjungan besar Pesuruh Allah, Muhammad SAW. Ya, mungkin ada sebahagian tidak menanggap ini sebagai perkara yang menarik, tapi itu bagi mereka. Bagi saya pula ini topic ini agak menarik dan suka untuk saya letakkan di sini.

Muslim Syria (sebenarnya Damascus) bagi saya sangat sangat menyayangi Rasulullah. Tanpa lansung menafikan yang umat islam di Negara lain juga menyayangi baginda rasul. tapi jika di bandingkan dengan sebahagian tempat, saya percaya di sini ada kelebihan tersebut. contohnya berlaku pergaduhan di jalanan, jika seorang yg ingin meleraikan pergaduhan tersebut akan berkata ”selawat keatas nabi!” secara tidak disedari orang orang yang bergaduh tersebut seperti terkena kejutan elektrik dan segera sedar. Mereka terus berselawat. Kalau ingin melihat contoh nya boleh membaca novel Ayat-ayat Cinta. Disini juga kalau ada sahaja orang menyebut nama nabi tanpa selawat, orang yg mendengar akan berselawat ke atas baginda (kalau di sebahagian tempat di Malaysia kena sebut SAW baru akan mereka akan berselawat). Guru-guru pula jika mengajar tentang peribadi rasullah (seperti membaca kitab kitab as-Syifa) biasanya akan mengalir air mata, rindu dan kagum dengan shaksiah baginda.

kasih mereka terhadap baginda begitu mendalam, kita akan perhatikan hampir setiap Jame’ dan masjid di sini akan berusaha untuk adakan program dan majlis semepena tarikh kelahiran ini. Kalau di Malaysia tidak lah begitu ketara kerana setiap kampong biasanya hanya ada satu masjid. Tapi disini hampir setiap 500 meter ada masjid dan jika hampir setiap masjid adakan majlis, mesti meriah. Kalau di Malaysia tempoh buat rumah terbuka sempena raya sebulan di sini sambutan maulid juga begitu, seperti tempoh sebulan untuk masjid-masjid mencari malam yang sesuai untuk diadakan program. Dan setiap masjid akan adakan dengan cara yang berlainan tetapi hadaf (tujuan) yang satu, membuktikan cinta kepada Allah dan pesuruhnya, baginda Rasul Muhammad.

Tentang aturcara, ada juga masjid yang selang-selikan antara bacaan qasidah burdah dan sedikit ucapan dari ulama yang hadir (biasanya setiap majlis ramai ulama yang akan turut serta), samaada tentang peribad rasul atau kepentingan mencintai rasul dan sebagainya. Dan ada juga yang membuat bacaan kitab serta sanad oleh syeikh tertentu. Caranya menkhatamkan sesebuah kitab (contoh Syamaiil Muhammadiah: kesempurnaan Nabi Muhammad) di dalam majlis tersebut dan diberi seperti ijazah yang mengandungi silsilah yang berterusan dari guru sehingga pengarang kitab. Ada juga masjid yang majlisnya lebih kepada ucapan para ulama dan disertai oleh selawat-selawat dan pujian kepada rasul.

Ini sebahagian dari apa yang sempat saya ikuti di sini. Mungkin ada pelbaga acara yang menarik tetapi tidak sempat diingati dan tak sempat nak dimasukkan. Jadi harap maaf.

Hakim, maaf lambat update. semangat nak menyambut maulid pon dah pudar. huhu

7 comments:

zino said...

salam
lamanya tak update blog... tentu bzz sekarang kan.. bertuah berada di sana dapat menyaksikan kemeriahan sambutan maulidul rasul..

Anonymous said...

tak terbayang rsanya bergaduh pun boleh dileraikan dengan selawat..
mmg ade dlm ayat2 cinta
lama sungguh tak update =)

Bunga Rampai said...

Salam Hakim,

Terima kasih berkongsi pengalaman menarik ini.

Selawat - begitulah kalau dah sebati dengan jiwa, ia bisa menjadi penawar kepada masalah.

Izaan Azalan said...

salam man..
eh, ust luqman maaf
ana izaan ni..
ari 2 blik xdan nak jmp.. sedih2..
ni blog ana, auraanuha.blogspot.com
mcm prof skrg ye.. salam

Bunga Rampai said...

Salam Ramadhan 1430 H :)

BaYu SenJa said...

Selamat Memenuhi Tanggungjawab Ramadhan.
Semoga tergolong dalam golongan Muttaqin!

Salam Ramadhan. Selamat memburu Lailatul Qadar!

Selamat menyambut syawal ;)

puteri said...

salam ya akhi.
apakah grangan yg mmbuatkn lama skali tdk brupdate ini...

slm aidil adha.

smoga sihat2.. insya-Allah..
ameen..

sudah pulang kah?