Tuesday, April 26, 2011

MASJID UMAWI.

Sekilas pandang

Nama : Great Mosque, Masjid al-Umawi, Omayyad Mosque, Jami al-Umawi

Lokasi : Damascus

Tarikh : 709-15; dibaikpulih 1970

Abad : 8

Jenis banggunan : Agama

Jenis kegunaan : Masjid

Sejarah..

Jika sesebuah negara mempunyai sesuatu yang menjadi sebutan atau mercu tanda bagi memudahkan orang mengenali Negara atau negeri tersebut, Masjid Umawi adalah titik penting sebagai tanda kepada Syria atau Damascus secara amnya. Seperti biasanya dikata orang, jika datang ke Syria tak singgah ke Masjid Umawi, seperti tidak datang Syria. Dilihat penting masjid ini kerana kecantikan, kepentingan dan kedudukan yang begitu signifikan.Satu ketika dahulu masjid ini Menjadi salah satu binaan ajaib dunia kerana kepentingannya dan kecantikannya. Masjid ini juga ada pendapat mengatakannya masjid yang pertama di Syria.

Damascus atau Damsyik ialah antara Bandar tertua yang berterusan penduduknya hingga kini. Dari ribuan tahun lagi, tapak terletaknya Masjid Umawi ini menjadi tempat ibadat bagi generasi ke generasi. Bermula (yang diketahui) dari tempat ibadat kaum arab yang dipanggil Aram sebagai didekasi untuk tuhan Haddad pada 3000 ribu tahun lalu, penemuan ini diketahui dari ekspidisi arkoelogi. kemudia ketika era Rom, Kuli Jupiter yang menduduki ruangan itu sehingga abad ke empat ia diubah menjadi gereja.Gereja ini diperluas untuk membina Cathedral St John. Sehingga pembukaan kota Damascus oleh tentera Islam pada tahun 661 M, Majid untuk kegunaan orang Islam dibina bersebalahan dengan gereja. Penganut keristian dan Muslim memasuk tempat ibadat masing-masing melalui pintu yang sama. Orang muslim ketika itu beribadat di bahagian timur dan sebaliknya orang Kristian di sebelah barat. Keadaan ini berterusan sehingga waktu pemerintaah Khalifah Ke 6 Bani Umayyah, Waleed bin Abdul Malik. Ketika melihat ruang solat sudah tidak mencukupi bagi umat Islam, serta melihat kepentingan tempat ibadat yang lebih besar bagi sebuah agama baharu, Khalifah Walid membuat perundingan dengan ketua-ketua gereja, bagi mengambil alih gereja sebagai tempat ibadat Muslim, dan digantikan empat gereja lain yang dibina tidak jauh dengan masjid Umawi. Gereja-gereja yang diganti ialah gereja Hamid bin Durra, Gereja St Mary, Gereja Musallaba, dan satu lagi gereja terletak di Souk Al-Jubin. Khalifah juga berjanji tidak akan mengganggu gereja lain, dan akan member pampasan atas runtuhan gereja tersebut.

Bermula pembinaan masjid ini dengan serpihan kota Roman Byzantin. Serpihan tersebut dijadikan beberapa sudut dari binaannya. Masjid ini berukuran 266 meter persegi dan dibina oleh ribuan tukang-tukang jubin, juru ukir, pekerja-pekerja binaan dan tukang kayu sehingga selelsai pembinaan. Pembinaan masjid ini mengambil masa selama 10 tahun bermula tahun 706 M hingga 715 M. pembinaannya juga memakan belanja sekitar 11 juta dinar emas.

Keterserlahan Masjid ini begitu ketara dalam dunia Islam. Jika dilihat dari sudut binaanya, reka bentuk masjid ini telah digunapakai oleh ratusan masjid seluruh dunia. Hanya melihat di salah satu dari tiga menara masjid ini, iaitu Menara al-Arus (Menara Pengantin), dinamakan begitu kerana kecantikannya dan ketika pembinaannya disaluti emas. Dan menara ini dijadikan contoh senirekanya di negeri-negeri lain di Syria, Afrika Utara dan Andalus Spanyol.

Antara lain tentang sejarah, kita melihat para ulama lampau mengutamakan masjid ini dalam menyampaikan ilmu, dan mengarang kitab. Dikatakan, satu ketika dahulu, ketika al-Quran masih tiada baru, di dalam Masjid inilah baris atau titik yang pertama diletak. Di satu sudut juga, ada pada satu sudut di sana, teradapat satu penjuru yang dipanggil “Penjur al-Ghazali” yang ceritanya imam Ghazali menghabiskan karangan kitab “Ihya Ulumiddin” di sana.

Hari ini, Kementerian Auqaf (hal ehwal agama) membuat jadual pengajian untuk hampir setiap hari di sana. Tenaga pengajar yang terpilih bukan calang-calang. Ulama-ulama yang besar dan hebat di bidang masing-masing antara yang terpilih untuk menyampaikan ilmu. Antaranya, Prof Dr Said Ramadan al-Buti. Dr Wahbah az-Zuhaili dan beberapa ulama yang terkenal di Syria. Dari dahulu lagi, sejak turun temurun yang akan menyampaikan ilmu di sana ialah mereka yang dikenali sebaga ilmuan besar di zamannya.

Manara Masjid Umawi

Tiga menara tersergam indah mengelilingi Masjid ini. Dibahagian timur dipanggil menara Isa. Ia dinamakan sempena nama Nabi Isa kerana ada pendapat yang mengatakan Nabi isa akan turun di Menara ini. Satu hadis ada menyebut yang bermaksud bahawa Nabi Isa akan turun ke bumi di Damascus di satu menara putih di semuah masjid yang asalnya adalah gereja. Begitulah mafhum hadis. Tetapi tentang hakikat bahawa satu hari nanti Nabi Isa akan turun di menara masjid ini atau tidak, hanya Allah yang lebih mengetahui. Apa yang kita lihat pada hari ini bukanlah menara asal yang dibina di zaman Khalifah Waleed. Ini kerana pada pada tahun 570 hijrah menara ini telah terbakar dan dibaikpulih ketika zaman pemerintahan Sultan Salahuddin Al-Ayyubi. Dan dibaiki juga sebanyak dua kali oleh Sultan Malik Shah. Satu dom yang berbentuk kot ditambah oleh kerajaan Usmaniah di puncaknya.

Menara yang kedua yang menghiasi masjid ini ialah Menara Al-Gharbiyyah yang bererti Menara Barat. Dinamakan demikian kerana kedudukannya di bahagian barat. Senasib dengan menara yang di habagian timur (Menara Nabi Isa) menara yang ketinggiannya 66 meter ini juga pernah Roboh. Menara ini dimusnahkan oleh Timberlain bangsa Tatar. Menara ini telah dibina semula oleh Sultan Kayutbai pada era Mamaluk. Arkitek yang bertanggungjawab pada pembinaannya bernama Salwan bin Ali yang mengadaptasi senireka Mesir. Kemudian menara ini dibaikpulih pada tahun 1923.

Menara yang ketiga ialah Menara ‘Arus. Seperti yang saya sebut sebelumnya Khalifah Waleed mengarahkan supaya Menara ini disalut emas. Tidak seperti kedua menara yang lain, menara ini sehingga kini selamat dari semua malapetaka. Dan rekabentuk dan keseniannya diadaptasi oleh arkitek-arkitek di Afrika Utara dan Andalus.

Pintu-pintu Masjid Umawi

Terdapat empat pintu yang mewakili empat sudut di masjid ini. Pintu yang terbesar ialah Bab Naufarah (air pancut) yang terletak di bahagian timur Masjid antara nama lain bagi pintu ini dahulu ialah Bab Jiron dan Bab Labadin. Di sebelah salatan pula,dikenali sebagai Bab Qawafin. Bahagian utara pula dikenali sebagai Bab Amara atau dahulunya dikenali sebagai Bab al-Faradis atau Nafteen. Yang terakhir yang terletak di bahagian barat, iaitu Bab Barid.

Marshad

Marshad ialah dewan resepsi. Nama marshad ialah panggilah untuk empat dewan resepsi yang di dalam Masjid Umawi. Marshad-Marshad ini kedudukannya terpisah oleh pintu. Marshad Othman yang di sisi utara pintu yang digunakan sebagai dewan resepsi utama. Marshad yang kedua yang terletak di sudut tenggara pula dijadikan tempat berwuduk. Marshad ini dikenali sebagai Marshad Orwa. Marshad yang ketiga ialah Marshad Abu bakar yang hari ini ditempatkan sebagai Muzium Masjid Umawi. Bagaimanapun, hari ini Marshad ini masih tidak dibukan untuk kunjungan umum. Marshad al-Hussein ialah Marshad yang terletak di sebelah Bab Naufarah. Di dalam Marshad ini terdapat Makam kepala Saidina Hussein iaitu tempat letak kepala saidina Hussain bin Ali R.A yang dibawa datang ke sana selepas dibunuh di Karbala. Kepala beliau kemudiannya dibawa dan dikebumikan di Mesir.

Antara lain yang menarik boleh kita dapati di sekitar Masjid ini ialah Makam Nabi Yahya (kepala) yang terletak di ruang utama Masjid. Selain itu di luar bahagian timur masjid pula dikebumi pahlawan Islam Salahuddin al-Ayyubi. di bahagia hadapan masjid di dalam ruang solat juga terdapat empat mihrab sebagai tanda empat mazhab Ahli Sunnah.

Kata-kata khalifah Waleed kepada penduduk Damascus: “Penduduk Damascus, anda berbangga dengan empat perkara di sekitar anda: Cuaca, Buah-buahan, Air dan Hammam. Dengan ini aku ingin menambah yang kelima: MASJID INI”


2 comments:

mohamad kholid said...

letak gambar masjid, baru jelas.

hakim dirani said...

insyaAllah nanti saya masukkan