Monday, March 07, 2011

Ugarit, Ras Shamra

Sekilas pandang:

Kedudukan: 6 Km arah timur Latakkia.

Kategori: Runtuhan Kota, Bandar Mati.

Waktu Operasi: 09.00 am- 06.00 pm Apr-Okt. 09.00 am -04.00 pm Nov-Mar. Tutup Pada hari Selasa.

Harga Tiket: Dewasa 150 LS. Pelajar 10.

Keterangan:



Ugarit adalah sebuah bandar mati yang mashur sebagai tempat kelahiran alphabet yang pertama ditemui di muka bumi. Selain itu bandar ini juga satu ketika dahulu pernah menjadi bandar paling penting di perairan Mediterranean. Di sini juga dijadikan pelabuhan antarabangsa yang pertama di dunia. Bukti-bukti juga mendapati terdapat perdangan dan perjanjian antara penduduk setempat (Ugarit) dengan beberapa kerajaan luar ketka itu seperti Cyprus dan Mesopotamia semenjak 3000 tahun Sebelum Masihi (BC).

Kemunculan Ugarit ketika Zaman Gangsa (Bronze Age). Terletak enam kilomiter utara Lattakia. Dijumpai oleh seorang petani seterusnya di teruskan oleh misi arkeologi perancis pada tahun 1929. Penemuan lebih bermakna dengan penemuan maklumat tentang agama Kanaan yang sangat signifikan bagi Kitab Ibrani / Perjanjian Lama kajian


Kemuncak kegemilangan Ugarit ialah sekitar 2000 BC hingga ke 1800 BC. Di mana mereka dapat menikmati kejayaan mengeksport timah yang menjadi trade mark bandar ini ke luar. Malah mereka juga pernah mengadakan perjanjian bertulis dalam perdagangan bersama firaun Mesir satu ketika dahulu.
Antara yang menkagumkan, hasil dari pelaburan dan pedagangan yang dijalankan, istana utama bandar ini menjadi istana yang paling dikagumi di Asia Barat ketika itu. Kejayaan dan kekayaan yang diperolehi oleh Ugarit sepadan dengan apa yang mereka belajar dan sepadan juga dengan pembaharuan yang mereka jalankan. Sebagai contoh, istana di sana sudah memiliki sistem paip air dan saluran air. Malah, rumah-rumah juga memiliki sistem yang sama.

Penggalian menemukan istana tersebut terdiri dari 90 bilik diletakkan sekitar lapan halaman tertutup, banyak rumah peribadi yang hebat, termasuk dua perpustakaan peribadi (satu milik seorang diplomat bernama Rapanu) yang mengandungi teks diplomatik, undang-undang, ekonomi, pentadbiran, skolastik, sastera dan agama

Apa pun, pencapaian yang paling bermakna penemuan alphabet Ugarit. Ia dibuktikan dengan penemuan batu bertulis yang menunjukkan bahawa ia adalah tulisan dan huruf-huruf yang tertua pernah diguna pakai satu ketika dahulu. Dua sistem bahasa yang dijumpai pernah digunakan oleh bangsa ini ialah, hiroglif (hieroglyphics: yang digunakan oleh orang Mesir) dan cuneiform (dari mesopotamia) penemuan menunjukkan secara am nya mereka menggunakan 30 simbol dan setiap satu mempunyai bunyi yang khas.
Pada tahun 1200 BC Ugarit telah jatuh di tangan Philistin. Kejatuhan mereka ketika itu bermakna hilangnya sinaran Ugarit dan saat kegemilangan mereka akan dilupai hingga ribuan tahun. Kehancuran Ugarit juga bermakna berakhirnya Zaman Gangsa dan permulaan Zaman Batu (Stone Age).

Saya yang tengah beri keterangan. (gambar atas dan bawah)





pintu masuk istana.
Ugarit, antara yang tersisa.

Ugarit, tinggal batu buruk.


Dulu tempat ini pernah menjadi satu kebanggaan

No comments: